Ալեքսանդր Սպենդիարյանի և Մարտիրոս Սարյանի ստեղծագործական փոխհարաբերությունները հայ մշակույթի նշանակալից էջերից են: Կոմպոզիտորի և նկարչի առաջին հանդիպումը տեղի է ունեցել 1914 թվականին, Մոսկվայում, երբ առաջին համաշխարհային պատերազմի օրերին իր գործունեությունն է սկսել «Հայկական Կոմիտեն»: Այն ներգրավել էր Մոսկվայում բնակվող հայ մտավորականների, որոնք Ս. Մամիկոնյանի գլխավորությամբ, նյութական օգնություն էին տրամադրում փախստականներին և ստեղծում էին կամավորականների ջոկատներ: Վերջիններին քաջալերելու նպատակով Ալ. Սպենդիարյանը մի երգ էր հորինել, որը հետագայում հրատարակվել էր Պ. Յուրգենսոնի կողմից Մ. Սարյանի ձևավորած շապիկով: Ըստ ուսումնասիրությունների` դա եղել է «Այնտեղ, այնտեղ դեպի վեհ այն դաշտը» երգը: Բարեգործական նպատակով կոմպոզիտորն ու նկարիչը որոշել էին երգի տպագրության եկամուտը փոխանցել պատերազմի զոհերի օգտին: Դա էլ առիթ է հանդիսացել նրանց հանդիպման: Այս մասին տեղեկանում ենք վերջերս նկարչի անձնական արխիվում ի հայտ եկած հուշագրությունից, որը նա գրի է առել 1929 թվականին, կոմպոզիտորի մահվան առաջին տարելիցի կապակցությամբ:
Մ. Սարյանը գրում է, որ մինչ անձամբ հանդիպելը ծանոթ է եղել Ալ. Սպենդիարյանի երաժշտարվեստին, և նրա ստեղծած յուրահատուկ մեղեդիները` կապված Ղրիմի ազգային երաժշտության հետ, մոտ ու հարազատ են եղել իրեն: Իսկ Ալեքսանդր Աֆանասևիչի հետ զրուցելիս նկարիչը պարզել է, որ կոմպոզիտորը նպատակ ունի այցելել Կովկաս՝ ավելի մոտիկից ծանոթանալու կովկասյան ժողովուրդների երաժշտությանը: Այս ձգտումը խորապես հասկանալի էր Մ. Սարյանին, քանի որ համահունչ էր իր սեփական որոնումներին: Հետագայում վառ և գունեղ արևելյան շունչն ու ոգին փայլուն ձևով ներկայացան կոմպոզիտորի և նկարչի ստեղծագործական համագործակության արգասիքը դարձած «Ալմաստ» օպերայի բեմականացման մեջ:
Առաջին ազգային պրոֆեսիոնալ օպերայի ստեղծման պատմությանը Մ. Սարյանը նույնպես բերել է իր մասնակցությունը: 1916 թվականին Մոսկվայում կատարվում էին Վ. Բրյուսովի խմբագրությամբ հրատարակվող «Հայ պոեզիա» անթոլոգիայի թարգմանչական աշխատանքները: Հայ բանաստեղծների ստեղծագործությունները հասու էին դառնում ռուս արվեստագետներին: Կոմպոզիտոր Ա.Տ. Գրեչանինովը նամակով դիմում է Մ.Սարյանին, ցանկություն հայտնում այցել Կովկաս՝ ազգային երաժշտությանը ծանոթանալու, քանի որ նպատակ ուներ ստեղծել օպերա` ըստ Հովհ. Թումանյանի «Անուշ» պոեմի: Տպավորված այդ նամակով` նկարիչը Ալ. Սպենդիարյանին Թիֆլիսում հանդիպելիս խորհուրդ է տալիս նրան նման նպատակով ուսումնասիրել Հովհ. Թումանյանի պոեմները: Ինչպես նշում է նկարիչը, կոմպոզիտորը ոգևորությամբ ընդունել է այս գաղափարը, քանի որ այն համընկել է իր իսկ ստեղծագործական ծրագրերի հետ: Անձամբ ծանոթանալով հայ մեծ բանաստեղծի հետ` Ալ. Սպենդիարյանը կանգ է առել «Թմբկաբերդի առումը» պոեմի վրա և, վերադառնալով Ղրիմ`հանձնարարել բանաստեղծուհի Սոֆյա Պարնոկին իր օպերայի համար ստեղծել լիբրետո:
Կոմպոզիտորի և նկարչի հետագա շփումը շարունակվել է նորաստեղծ Խորհրդային Հայաստանում, ուր Մ. Սարյանը եկել էր 1921 թվականին, իսկ Ալ. Սպենդիարյանը՝ 1924-ին: Հայ ազգային արվեստի այս երկու մշակները, իրենց ողջ էությամբ նվիրվել են հայրենի երկրի վերածնմանը: Նրանց հետ էին նաև հայհռչակավոր այնպիսի անհատներ, ինչպիսիք էին Ալ. Թամանյանը, Ե. Չարենցը, Ռ. Մելիքյանը, որոնք հաղթահարելով կյանքի բազում դժվարություններ, իրենց ստեղծագործական ընդգրկուն ձեռքբերումները ի սպաս դրեցին նոր ժամանակների հայ արվեստի զարգացման գործին:
Ինչպես իր հուշերում գրում է Մ.Սարյանը, Ալ. Սպենդիարյանի կյանքը Երևանում շատ ծանր էր: Նա ապրում էր քաղաքի այն ժամանակ ամենահեռավոր մասում՝ Կոնդում, և երաժշտական գործիք տանը չուներ: Դաշնամուրից օգտվելու համար նա ստիպված էր ամեն օր իջնել առաջնորդարան,որը գտնվում էր աղմկոտ Զանգվի ուղղաբերձ ափին: Բայց կոմպոզիտորը երբեք չէր գանգատվում, դժգհություն չէր հայտնում: Որպես իսկական արվեստագետ, նա սիրում էր դիտել բնությունը և իր այս երկար ճանապարհին զմայլվում էր «Հայաստանի մոնումենտալ բնապատկերով, կիրճի հրաշագեղ տեսարանով, նրա վերևում, կարծես երկնքում, կախված մեծ և փոքր Մասիսով, Երևանի կանաչ այգիներով, ամռան շոգին առուներում վազվզող երեխաներով, ուղտերի քարավաններով, ծանր բեռի տակ դանդաղ քայլող իշուկներով»: Մ. Սարյանի այս պոետիկ նկարագրությունը ներկայացնում է ստեղծագործական ոգեշնչման այն ակունքները, որոնք սնել են թե՛ կոմպոզիտորի, թե՛ նկարչի երևակայությունը:
Վարպետի հիշողության մեջ տպավորվել է Ալ. Սպենդիարյանի վերջին հրապույրը՝ Սևանա լիճը: Կոմպոզիտորը հաճախ է կիսվել նկարչի հետ իր սևանյան սիմֆոնիայի ստեղծման ցանկությամբ: «Սակայն երաժշտին չվիճակվեց իրականացնել այդ ցանկությունը,- գրում է Մ.Սարյանը,- ինչպես չվիճակվեց նրան ներկա լինել Ալ. Թամանյանի ստեղծած Երևանի նոր պետական օպերային թատրոնի բացմանը և իր «Ալմաստ» օպերայի առաջին բեմադրությունը: 1928 թվականի մայիսի 7-ին Ալեքսանդր Աֆանասևիչը գնաց այլ աշխարհ, թողնելով մեզ իր առույգ, քնարերգությամբ լի երաժշտական ստեղծագործությունները»:
Մ. Սարյանը մեծապես գնահատել է Ալ. Սպենդիարյանի երաժշտության նշանակությունը ազգային մշակույթի համար: «Նա մեղվի պես ժողովրդական արվեստի ծաղիկներից հավաքում էր այն փոշին, որը բեղմնավորում էր իր արվեստը»,- իր մեկ այլ հուշագրության մեջ նշել է նկարիչը: Իր ստեղծագործության մեջ Վարպետը մի քանի անգամ անրադարձել է կոմպոզիտորի կերպարին, նրա երաժշտարվեստին: Նկարիչը պատկերել է Ալ. Սպենդիարյանին երեք անգամ: Երեք դիմանկարն էլ ստեղծվել են առանց կոմպոզիտորի ներկայության, ինչը հազվադեպ է եղել բնորդի հետ անմիջական շփում որոնող նկարչի համար: Այնուամենայնիվ կոմպոզիտորի կերպարի կերտումը ամեն անգամ կապված է եղել նշանակալից այնպիսի առիթների հետ, որոնք ստիպել են նկարչին բացառության կարգով շրջանցել իր աշխատանքային սկզբունքը:
Սակայն առավել նշանակալից եղավ Ալ. Սպենդիարյանի «Ալմաստ» օպերայի բեմադրության Մ. Սարյանի ձևավորումը: Հայ ազգային մշակույթի վերածնման շրջանի բարձրարժեք այս ստեղծագործությունը ներկայացվեց 1939 թվականին Մոսկվայում՝ հայ արվեստի տասնօրյակին: Ինչպես նշեցինք, դեռ մտահղացման պահից, նկարիչը կապված է եղել օպերայի հետ: Հետագայում նա հետևել է «Ալմաստի» առանձին հատվածների համերգային կատարումներին, ոգևորվել դրանց հաջողությամբ: Ձևավորման վերջնական տարբերակը անցել է որոնումների և փորձերի բարդ ճանապարհ: «Սխալ չէր լինի ասել, - գրել է թատերագետ Լ. Խալաթյանը,- թե «Ալմաստի» ձևավորման նախապատմությունն այնքան հին է, որքան և նրա երաժշտական կենսագրությունը»:
Մեր թեմայի լուսաբանման համար առանձնահատուկ հետաքրքություն կարող են ներկայացնել նկարչի կողմից շարադրված «Ալմաստ» օպերայի ձևավորման իր հիմնախնդիրները: Նկարչի արխիվի այս պատառիկը ներկայացնում ենք այստեղ առաջին անգամ` ռուսերենից հայերեն թարգմանությամբ. «Այս աշխատանքին ես անցա 1938 թվականի ամռան վերջում: Հայ ժողովրդի կյանքից, Հովհ. Թումանյանի «Թմկաբերդի առումը» պոեմի հիման վրա գրված, «Ալմաստ» հերոսական օպերայի ձևավորումը ես պատկերացնում էի ռեալիստական գեղանկարչական լուծմամբ: Ամբողջ օպերան իրենից պետք է ներկայացներ մի ընդհանուր մեծ պատկեր, բաժանված չորս մասի` ըստ գործողությունների: Բնանկարն ու ճարտարապետությունը իրենց մանրամասներով պետք է ծառայեին որպես միջավայր: Այդ պատճառով էլ, չնայած իրենց ծավալուն մասշտաբների, իմ պատկերացման մեջ նրանք պետք է ստեղծվեին հանդարտ և զուսպ տոներով: Գործող անձանց բոլոր հագուստները, իրենց բնութագրերի համեմատ պետք է լուծվեին, բարձրաստիճան վառ գույներով: Գունային համադրումները պետք է լինեին ներդաշնակ, ավելորդ երփներանգություն չառաջացնող, իսկ ֆիգուրների շարժման պահին պետք է հնչեին, որպես գունային երաժշտական սիմֆոնիա: Այս նպատակով ես միջոցներ ձեռք առա ուսումնասիրելու հայ և պարսից ժողովուրդների մշակույթը, ինչպես ազգագրության, այնպես էլ ճարտարապետության տեսանկյունից: Սրանք էին Ալ. Սպենդիարյանի «Ալմաստ» օպերայի իմ ձևավորման սկզբունքային նախադրյալները»:
Երեք հայ մեծերի փայլուն համագործակցությամբ ստեղծված «Ալմաստ» օպերայի այս կատարումը չունեցավ սակայն երկար բեմական կյանք: Չնայած որ նկարիչն իր ձևավորման համար 1941 թվականին արժանացավ Ստալինյան մրցանակի, նրա էսքիզներներով ստեղծված բեմական դեկորացիաներն ու կոստյումները Երևանի օպերային թատրոնում, պահպանելու հատուկ պայմանների բացակայության պատճառով, շուտով զրկվեցին իրենց նախնական տեսքից: 1943 թվականին Երևանում բեմադրված օպերան արդեն չէր գոհացնում նկարչին, իսկ հետագայում էլ ձևավորումները կորստի և մոռացության մատնվեցին: «Սարյանական գույների անկրկնելիգամման ամբողջապես տեսանելիորեն վերարտրդրում էր «Ալմաստ» օպերայի երաժշտության նվագախմբային հարուստ համերանգությունը, - հիշում է օպերան ղեկավարող դիրիժոր Գ. Բուդաղյանը: - Իմ պատկերացմամբ Մարտիրոս Սարյանը, մասնագիտությամբ նկարիչ լինելով, ներայացավ նաև մեծ երաժշտի նրբազգաց նկարագրով: Ափսոս, որ Սարյանի հիանալի բեմազարդանկարները մեզանում չկարողացան պահպանել այնպես, ինչպես պահպանվում է «Ալմաստ» օպերայի պարտիտուրը»:
Ժամանակը պահպանեց մեզ համար միայն Մ. Սարյանի ստեղծած էսքիզները (Մ. Սարյանի ընտանիքի, Հայաստանի ազգային պատկերասրահի և Հովհ. Թումանյանի տուն-թանգարանի հավաքածուներ), Գրականության և արվեստի թանգարանում պահվող I և II գործողությունների բեմական ձևավորման մանրակերտները և Ալ. Սպենդիարյանի ու Հովհ. Թումանյանի գրաֆիկական դիմանկարները (1939թ., Մ. Սարյանի ընտանիքի հավաքածու), կատարված «Ալմաստի» առաջին բեմադրության օրերին:
Լուսանկարից պատկերված կոմպոզիտորի կերպարում նկարիչը պահպանել է նրա մարդկային էության իր համար ծանոթ և թանկ բնութագիը: Մեծ, կլոր ակնոցից մեզ են նայում ներքին լույսով վառվող Ալ. Սպենդիարյանի աչքերը: Նրա դիմագծերում կա այնպիսի յուրահատուկ ջերմություն, որը ներգործում է խոր և հուզումնալից: «Ով լավ գիտի Ալեքսանդր Սպենդիարյանին, չի կարող պատահել, որ նրան հիշելիս ներքուստ չժպտա, - գրել է Մ. Սարյանը: - Դա մի արտակարգ անձնավորություն էր` միշտ տարված իրեն ստեղծագործական մտքով: Նա ինքը կարծես երաժշտություն լիներ...»:
|
|
1943 թվականին Մ. Սարյանը ստեղծել է Ալ. Սպենդիարյանի գեղանկարչական դիմանկարը, որը պետք է կախված լիներ կոմպոզիտորի անունը կրող օպերային թատրոնի ճեմասրահում: Սա նկարչի իր չափերով ամենամեծ դիմանկարն է: «Ալմաստի» հեղինակին Վարպետը պատկերել է ներկայացման հետվարագույրի առաջին գործողության ֆոնին՝ հորիզոնում են վեհապանծ ձյունածածկ լեռները, որոնք հրապուրել են նկարչին դեռ 1912 թվականին Ջավախք իր այցելության ժամանակ: Աջից երևում է մի առանձին բլրի վրա կառուցված պարսպապատ «Թմկա բերդը»: Պատկերված շինությունների մեջ այստեղ-այնտեղ առանձնանում են եկեղեցիներ, կարծես հիշեցնելով պատմական Հայաստանի փառահեղ անցյալը, նրա վերջին մայրաքաղաք Անին իր «հազար ու մեկ եկեղեցիներով»: Ալ. Սպենդիարյանի ֆիգուրի կողքին տեսնում ենք ավերակ վանքի մի բեկոր: Թվում է` նկարիչը համադրում է հայ մշակույթի բարձրագույն արժեք դարձած ճարտարապետական կոթողի հատվածը և կոմպոզիտորի ձեռքին պատկերված նոտաների գիրքը: Նոր ժամանակների հանճարները իրենց ստեղծագործական մտքի թռիչքով վերածնում էին ազգային բարձր արժեքները, կերտելով հայ արվեստի պատմության նոր էջեր:
1967-ին Մ. Սարյանը ստեղծեց Ալ. Սպենդիարյանի մեկ այլ դիմանկար: Այս անգամ առիթը կոմպոզիտորի տուն-թանգարանի բացումն էր: Թանգարանի առաջին տնօրեն Վ. Բալյանի առաջարկը չմերժելով 87-ամյա Վարպետը ստեղծել է իր վերջին յուղաներկ դիմանկարներից մեկը: Կարծես այս դիմանկարում Ալ. Սպենդիարյանն էլ նկարչի հետ հասակ առնելով, իր կլոր ակնոցից նայում է արդեն հպարտ, իր արժեքը գիտակցող արվեստագետի հայացքով: «... Հայ ժողովրդի պատմության մեջ իբրև վառ աստղ միշտ կշողշողա իմ սիրելի ընկերոջ, անզուգական մարդու և մեծ կոմպոզիտորի՝ Ալեքսանդր Սպենդիարյանի անունը», - գրել է Մ.Սարյանը:
Ինչպես տեսնում ենք, Մ. Սարյանը տվել է Ալ. Սպենդիարյանի ինչպես գեաղարվեստական, այնպես էլ գրական բնութագիը: Վերջիններից նշանակալից է նաև 1964 թվականին հրատարակված Մարինա Սպենդիարովայի «Սպենդիարով» հուշ-մենագրության համար Վարպետի գրած առաջաբանը: